29 Aralık 2010 Çarşamba

Bebeğinizi Emzirin! Emzirmeyi Destekleyin!

Emzirme eylemi çok önemsidiğimdir. Hem anne, hem çocuk için büyük gereksinimdir bence. Hem ruha ve hem de bedene gıda niyetinedir. Nitekim Kuran-ı Kerim'de de bebeğinizi 2 yıl ve hatta 2,5 yıla kadar emzirin, buyrulur. Kendimden örnek vermek gerekirse, ben 2 yaşıma kadar anne sütü almışım. Üniversite yıllarıyla başlayan sağlıksız beslenme, sağlıksız barınma ve yaşama koşullarına rağmen çok şükür hala sağlıklıysam, bunu uzun süre anne sütü almama bağlarım. Ve dahi komandoluğumun bir kısmı da bundan kaynaklanır zannımca.


Bu sebeple içeriğini pek bilemesem de, bir bebeğe bir kez daha olsun fazladan emzirmeye vesile olsa bile yürekten desteklenmesi gerektiğine inandığım Emzirme Reformu'nu destekliyorum ve Canım Yasemin ve Berna'dan gelen bu sobeyi vakit kaybetmeden cevaplıyorum.

1) Türkiye'de 6 ay sadece anne sütü alan bebeklerin oranı sizce yüzde kaç?
Yüksek sanıyordum ama bloglarda dolaşan bu yazılardan sonra %1,3 civarında gibi son derece düşük bir rakam olduğunu öğrendim. İlginçtir. Gerçi şu da bir gerçek ki bebek yetersiz besleniyorsa desteklenmeli de mama vs. ile. Bu yüzden de oranın düşük çıkması normal sayılmalı.
2) Siz bebeğinizi ne kadar süre anne sütüyle beslediniz?
Selim'i 21 ay emzirdim. Hedefim en az 24 ay idi. Ancak geceleri nerdeyse tamamen uyanık olması, ne beni ne de kendisini uyutmaması ve  bu işin faydadan ziyade ziyana dönüşmesi sebebiyle bitişe varamadan kesmiş bulundum. Kerim'i de gene 2 sene kadar emzirmek istiyorum ama ahkam kesmekle olacak iş değildir. Zaman ne gösterir bilinmez nitekim. 

3) Kaç ay doğum izni kullandınız?
Çalışmadığım için böyle bir sıkıntım olmadı. 
4) Yasal süt izninizi kullanabildiniz mi?
bkz. 3
5) Emzirdiğiniz ya da süt izni kullandığınız için isyerinde tepki ile karşılaştınız mı?
bkz. 3

 6) Bebeğinizi toplum içinde, dışarda emzirdiğinizde sıkıntı yaşadınız mı?
İlk bebekte kesinlikle evet. Ancak 2.bebekte daha rahattım. Hele ki emzirme önlüğü ile kuytu köşelere saklanma derdinden kurtuldum epey.
7) Emzirme konusunda desteğe ihtiyacınız oldu mu? Emzirme danışmanlığı ya da yeterince psikolojik destek bulabildiniz mi?
Özel bir desteğe ihtiyaç duymadım. İlk bilgiyi kabaca hastaneden almıştık zaten. Gerisini deneme-yanılma ve içgüdüye güvenme meselesiyle hallettik.

8) Emzirdiğiniz süre boyunca etraftan "sütün yetmiyor, mama ver, bu çocuk meme emmek için çok büyük" şeklinde baskı gördünüz mü?
Tek başına çocuk büyütmenin belki de tek faydası bu. Etrafınızda kendi bildiğini dayatan insanlar da olmuyor haliyle ve bildiğiniz gibi yürüyorsunuz bu yolda.
9) Emzirme reformunu biliyor musunuz? Sizce neden gerekli?
Doğrusu koşullar nedir, şu an sistem nasıl işliyor bilmemekteyim. Tek bildiğim hem annenin, hem bebeğin buna yüksek oranda ihtiyacı olduğu ve sağlıklı bir şekilde emzirme eyleminin gerçekleştirilmesi gerektiğidir.
10) Emzirme reformunu web sitesinde desteklediniz mi? www.emzirmereformu.com'daki formu doldurmanız yeterli. Evet.

Ben de, gencecik yaşına ve zor koşullara rağmen emzirmekten vazgeçmeyen, takdir edilesi anne Taze Anne'yi ebeliyorum. Cihan izin verir de cevaplayabilirse şayet elbette!

24 yorum:

ÖZLEMCE dedi ki...

DELİ ANNE SENİ MİMLEDİM:))))BAKARSAN SEVİNİRİMM

Unknown dedi ki...

Deli annem beni mimlemis :)) Cihan izin verecek gibi gozukuyor simdilik hemen cevaplayim :)

defne naz dedi ki...

Şu emzirmeyen annelere öyle çok kızıyorum ki. Çevremde bir çok anne ya fiziksel özelliği bozulmasın diye ya da geceleri uyanmak zor geldiği için emzirmeyi bırakıyor. Bu annelere tek sözüm ya niye doğuruyorsun o zaman.
Emzirmek o kadar kutsal bir şey ki. Bir bebeği seyreden bir anne nasıl emzirmez hala aklım almıyor.
Bu arada Deli Annem senide 2 yıl emzirdiğin için tebrik ederim. Ben 19 ay emzirebildim. Hem sütüm bitmişti hem Defne hiçbirşey yemiyordu,hem de artık sabaha kadar emmek için hiç uyumuyordu. Ama keşke bende 2 yaşına kadar emzirseydim.

TALA (BIRAKTIĞIM İZLER) dedi ki...

ÇOK GÜZEL BİR YAZI OLMUŞ TEBRİKLER.BİZ ŞUAN 25.AYDAYIZ.27-28 HEDAFİM.İNŞALLAH BAŞARIRIM. KIŞIN AYIRMAK İSTEMİYORUM.

sevilay dedi ki...

Bende emzirmeyi çok seviyorum.Hatta zehrayı sütten kestiğimde çok üzülmiştüm ki 2 yaşına kadar emdiği halde.Çok şükür çok sağlıklı bir kızım var.Anne sütü kesinlikle bir mucize...

Miyozu dedi ki...

canım sitemde hediyen seni bekliyor:)) http://miyozu.blogspot.com

Unknown dedi ki...

ben 16. ayıma girdim emzirmede şartlar izin verirse 2,5 yaş da hedefim ama bazen gece o kadar çok kalkıyor ki aaaaaaaa yeter diyorum ama o emmeye başlayınca kıyamıyorum(öyle mest olmuş emiyor ki sanki açlıktan değil de sarılma ihtiyacını böyle gideriyo gibi geliyor)
sevgiler

Aygül dedi ki...

Deli anne bende emin'i 2 yaşına kadar emzirdim.Her ne kadar son zamanları işkenceye dönüşsede dayandım:))İşkence kısmı ise emerken sapıtmasıydı.O zaman emzirme önlüğüde yoktu. Neyseki emzirme önlüğünü bebiş doğmadan aldım:)Tedbirliyim anlıyacağın. Bende emzirme taraftarı annelerdenim. Bak önlüğüm hazır:)))

Nihan dedi ki...

çok güzel bir yazı, çok beğendim arkadaşım. bir annenin çocuğuna yapabileceği en büyük iyiliklerden biri bu. yazan ellerine sağlık.

Berna dedi ki...

Deli annem, önce ben göndermiştim bu sobeyi sana :)))
Bak; http://ekinvebiz.blogspot.com/2010/12/emzirme-reformu-sobesi.html
:)))

Deli Anne dedi ki...

Özlemce: yettim gayri:)

Gülo'm: hadi göster kendini. gayretkeş annem benim:)

Defne Naz: valla eskilerde vardı aman fiziğim bozulmasın emzirmeyeyim diyenler ama hala varsa yazıklar olsun diyeyim. Ben 2 yıl emziremedim 21 ay felan sürdü.. o geceler bizde de çıldırttığı için kesiverdik

Bıraktığım İzler: maşallah.. inşaallah başarırsınız:)

Sevilay: Valla mucize ki ne mucize.. her gün yeni bir sırrını keşfetmiyorlar mı zaten.. ve giderek en az 6 ay lafı 1 seneye ordan 2 seneye çıkıyor.

Deli Anne dedi ki...

Zuzu: çok güzeldi:)

Sezom: hadi inşaallah arkadaşım... evet geceleri emzirme demişti doktorum bana, her iki tarafın uyuması için.. gündüz emzid diyordu ama ben gene yapamadım.. diş ağrıları hastalık derken koyverdm gitti.

Aygül'üm.. o önlükler ilk aylar çok işe yarıyor, sonra ama bebeği orda zaptetmek pek mümkün olmuyor.. ama iyi tarafı zaten 6.aydan sonra ek mamaya geçtiklerinden sık sık emzirmek gerekmiyor:)

Nihan'ım: hem iyilik hem mecburiyt bence.. senin de okuyan gözüne, yazan eline, ve güzel yüreğine sağlık:)

Berna: arkadaşım şimdi gördüm sen söyleyince.. bakmamışım demek o sıra.. ama telafi etmeye çalıştım, ekledim seni sonra.. afedersin:)

Berna dedi ki...

Rica ederim Deli annem, atladığını tahmin etmiştim :))

OZLEM ANNE dedi ki...

heleki emerken o kucuk elleriyle parmaklarinizi tutmasi, arada memeyi birakip agzini kocaman acip gulumsemesi , emerken uykuya dalisi paha bicilemez... mutlaka emzirin :)

Kronik Bunalim ... dedi ki...

cok guzel bir konu
bende 5 aydir fiilen desteklemekteyim emzirme reformunu :))) insallah en az 2 sene emzirmek istiyorum bende ..
bebegini keyfi sebeplerden dolayi emzirmeyen annelere diyecek pek guzel sozlerim olmadigi icin edeb ya hu deyip susmayi tercih ediyorum :)))
gece her iki saate bi uyanip gozlerini acmadan daha memeye yaklasir yaklasmaz sap diye, o karanlikta gozleri kapali bi sekilde memeye yapismasi, o uykulu haliyle emzirme sutyenimin yandaki ucunu simsiki tutmasi ve yine gozleri kapali bi sekilde cok cok emip bide ardindan guzelce gerinip geri o tatli uykusuna devam etmesi DUNYALARA ama gercekten DUNYALARA bedel ..

ahsen58 dedi ki...

benim bebeğimde 6 ayına girecek sadece anne sütü veriyorum hedefim 2 yaşına kadar belki daha fazla emzirmek istiyorum hem çok rahat oluyor mamayla uğraşmak zor oluyor emzire bildiğim kadar emzirecem inşallah

Adsız dedi ki...

Harika bir yazı olmuş, ellerine sağlık Deli Annecim. Ben hala emzirdiğim günleri hatırladığımda gözlerim dolar.Neyse ki ikinci geliyor ;)

İkiz Annesi dedi ki...

Çokgüzel bbir yazı olmuş Deli Annem ellerine sağlık.Benim cadılar 6 aydan biraz fazla emdiler aslında sütüm vardı ama takviye olarak mama verdiğimden biberona alıştılar daha sonra da geri dönmediler.6 aydan sonra da sağarak vermeye çalıştım bir süre de öyle idare ettim sonrasında da sütüm çekildiği için devam edemedim.Ama bunun kadar güzel bir duygu yok hayatta keşke devam etselerdi seve seve emzirirdim.
Ben de anlayabilmiş değilim rahatı uğruna emzirmekten vazgeçenleri ,çok yakınen birini tanıdım da sadece 2 ay emzirdi ve sırtım ağrıyor diyerek bıraktı:(

Adsız dedi ki...

Desteğin için teşekkürler Deli Anne.

Unknown dedi ki...

Merhaba , yazın çok hoşuma gitti ve beni 4 yıl öncesine götürdü.İstanbul a gelme sebebime.İstanbul 'a anne sütü için emek veren bir firmada çalışmak için geldim.Emzirmeyi destekleyen aparatlar pazarlıyorduk ve emzirme danışmanlığı yapıyorduk.Tüm bebek dostu hastanelere seminerler verdik.Ben o şehir senin bu şehir benim gidip seminerler verdim , emzirme sorunlarının çözüm yolalrı ile bir destek de bizler verdik.Firma ticari amaçlıda olsa da emzirme danışmanlığı departmanı ile oldukça yararlı bir vazifeye neferlik ediyordu.Rakamlar oldukça değişken ,birebir yaşadığım için paylaşmak istedim.Bir çok kadın emzirmeden vazgeçiyor çünkü emzirmenin ilk 10 günü içinde oluşan meme başı çatlakları ve önlenemezse oluşan Mastit ve operesyona kadar gidebilen rahatsızlık anneleri bu mutlu paylaşımdan mahrum bırakıyor.Bu rakam gerçektende çok fazla , kadınların %87-95 arasındaki bir skalada meme başı çatlakları oluşuyor ve emzirmeden vazgeçme bu rakama paralel olarak gerçekleşiyor.Ben Yağız ı emzirirken MASTİT oldum ama allahtan operasyona gerek kalmadı.Elektrikli süt sağım pompası sayesinde 15 günde iyileştim ve 15 ay oğlumu emzirdim.Eğer emzirme danışmanlığı yapmasaydım kesin vazgeçenlerden olurdum.Emzirme konusunda en başarılı ülkelre arasındayız hatta listenin başındayız.Ellerine sağlık , sevgilerimle...

neval dedi ki...

emmeyen çocukların annesi de burada ! boynu bükük hala !

hayat simdi guzel.. dedi ki...

sonuna kadar destekledigim bir konu emzirme.emmeyen,emziremeyen annler uzuluyorum cidden.bebek icin faydasi zaten tartisilmaz. anne icin de duygusal tatmin yonu cok doyurucu. bebekle arandaki o bag tarifi imkansiz,kalema kelama sigmayan en ozel zaman dilimi..
kizim suan 20 aylik ve emmeye devam ediyor.aslinda deli gibi duskun oldugu icin 'artik biraktir' diye tepkiler aliyorum ama ins.iki yasina kadar devamda kararliyim..

Adsız dedi ki...

Merhaba Deli Anne çook önemli bir konuya değinmişsiniz.Benim annem ben doğduktan sonra lohusalık depresyonuna girdiğinden maalesef istemesine rağmen emzirememiş.Sütünü biberona koyup öyle vermişler bana.bunun takviyesini bol bol muzlu mama yedirmişler sütün yanında.Allah çocuğunuza sağlık versin.Analı babalı büyüsün inşallah.sevgilerimle:)

Adsız dedi ki...

Bloğuma bıraktığınız yeni yıl dileği için çoook teşekkür ederim.Çook mutlu oldum.Bende size sevdiklerinizle sağlıklı,mutlu,huzurlu nice mutlu yıllar diliyorum.her şey gönlünüzce olsun.:)