26 Eylül 2010 Pazar

Erkek Çocukları, Güç ve Şiddet

Erkek çocuklarının doğasında şiddet olduğunu ispat eden en iyi örneklerden biridir Selim. Ne denli uğraşırsanız uğraşın, ne denli başka taraflara kanalize etmeye çalışırşanız çalışın, bir yerde illa ki şiddet duygusu ve güç isteği ortaya çıkıyor. Evde kedi misali olan çocuk  aldığı ilk şiddet ve güç kokusunu  büyülenmişcesine takip ediyor ve bir daha terketmiyor adeta. Komşunun oğlu, eve gelen misafir, rasgele karşısına çıkan bir çizgi film, okul akadaşları  hepsi uyarıcı olabilir bu konuda.

Şiddet duygusundan uzakta tutmaya özen gösterdim Selim'i hep, kendi çapımda. Hiçbir vurucu, kırıcı oyuncak almaya yanaşmadım. Vurabileceği tek şey plastik oyuncak çekicidir
en fazla. Ancak o nasıl  bir şiddet güdüsüdür ki içlerindeki, ilk fırsatta ortaya çıkıveriyor. 2 yaş civarında iken komşunun oğlunda gördüğü silaha dört elle sarıldı adeta. Bir türlü bırakmak istemedi.  Ben de istiyorum, diye diretti ancak komşunun gözünün içine bakarak "Ben böyle bir şeyle oynamanı dahi istemiyorum." diyemedim, cümleleri eğip bükerek anlatmaya çalıştım bir şeyleri. Belki de iyice soyutlamakla hata ediyorduk, bilemiyorum. Çünkü biz kaçırdıkça bu aptal alet Selim'in gözünde gereksiz yere değerini arttırabilirdi.

Selim'in sevdiği hayvanlar en hep kudretli olanlardır mesela. İflah olmaz dinozorlar ve yenilmez köpekbalıkları. Üstelik alelalede olanlar değil; bu hayvanların da en vahşileri, en yenilmezleridir sözkonusu olan. Dinozorlar içinde T-Rex, köpekbalıkları içinde de Büyük Beyaz Köpekbalığıdır  bahsi geçen, şeksiz, şüphesiz. Yetmezmiş gibi son dönemlerde Megalodon diye bir köpekbalığı türü öğrendik, tarih öncesinde yaşamış olduğu varsayılan dev bir köpekbalığı. Şimdi büyük beyaz köpekbalığı da bir kenara fırlatıldı. Diğer türler figüran oyunculardır Selim için. Bir oyundayız diyelim; "Anne ben bir T-Rex'im. Sen de Stegosaurus ol!" Stegosaurus, dinozorlar içinde en nahifi, en eziği, otçul, avare bir türü işte. Kendi en yenilmez, ben en zavallısı. Ya da "Anne, ben bir Megalodon'ım, sen de Limon Köpekbalığı ol, aaa, ya da Hemşire Köpekbalığı." Gene en zavallı, köpekbalıkları içinde zararsız sayılabilen türler uygun düşmüştür benim rolüme.

İlter takım tutmaz. Selim'de de böyle bir eğilim yoktur haliyle. Ancak Selim'in dayısı üstün bir gayret içerisindedir; Selim'i Cimbomlu yapma konusunda. Türlü teşvik politikaları ve kuzeni Mirza'nın katkıları ile kabul etti nihayetinde Cimbom'lu olmayı. Selim'i kabüle götüren şey -Cimbom en güçlü takımdır!- cümlesinde saklı idi; -Güç- kelimesinde yani. Bu kelime Selim için uyarıcı etkisi görür. Bir kere takside idik. Fenerbahçe Stadyumu'nun önünden geçiyorduk. Selim'e burasının ne olduğunu anlatıyordum ki futbol takımları konusu açıldı ve şoför de konuşmaya dahil oldu. Selim'in Cimbom'lu olduğunu öğrenen şoför, onu Trabzonsporl'u yapmak için epeyce dil döküyordu. Onu evinden alıp gezdirmeyi, maça götürmeyi, forma, şapka almayı vs. teklif ediyordu. Ancak Selim nuh diyor, peygamber demiyordu. Taa ki Trabzonspor'un şampiyon olup, kupayı aldığını duyana dek. Bu cümleyle birlikte meraktan gözleri açılmış halde bana döndü ve "Ne yani anne, Trabzon en güçlü mü?" diyerek onay bekledi. Ben de onaylayınca, "İnsan bazen takım değiştirebilir dii-mi? Bazen Cimbom, bazen Trabzonlu olabilir dii-mi?" diyerek rotayı değiştirmeye başladı. Bir tek -GÜÇ- kelimesi nelere kadirdi?

Bir arkadaşımın dediği gibi çocuklarımız Türk toplumunda yetişiyor. Bizde bir kavgada geri çekilme güdüsü yok. Bu erkeklikten ödün gibi algılanıyor. Sinik, pasif değerlendiriliyor biri böyle davranırsa.Çocuklarımızı bu toplumdan soyutlamak olası değilse biraz da gidişata uygun davranmak gerek. Mi? bilmiyorum.

Selim'in anneannesi bir süreliğine İstanbul'da. Dolayısı ile gelenler gidenler ve onların çocukları ile yoğun günler geçiriyor Selim de. Kimi zaman büyüklerden yana sıkıntı çektiği ve hırpalandığı da oluyor. Böylesi durumlardan sonra bir gün İlter'le tartışmaya başladık. Ona Selim'e kavga etmeyi neden öğretmediğini, oyun esnasında en azından kendini savunmayı öğretmesi gerektiğini söyledim. Olmazsa karate derslerine katılmalıydı. Zira karate kendini savunma tekniği idi. İlter'se şiddetle karşı çıktı bu düşünceye. Ona göre Selim aklını kullanmalı ve kavga ortamlarından uzak durmalıydı. En son "Biz Selim'e kendini savunmayı hatta karateyi öğrettik diyelim, bir başkası da çocuğuna kavgada bıçak çekmeyi öğretirse ve bu kişi ile Selim karşı karşıya gelirse, o zaman n'apcaksın?" dediğinde içim kıyıldı, nutkum tutuldu ve nefesim kesildi. Cevap bile veremeyecek duruma geldim.

Gene de sorguluyorum bu hali. Bir köşede tutulmak kaydıyla bir savunma tekniği, ya da karate ya da her neyse öğretilmeliydi bence. Ama işin handikabı; ya bu öğrendiği teknikte başarı kazanır ve bu ona aşırı bir güven yüklerse? Ya kendi kavgaya tutuşmazsa da birileri gelip sataşsa ve o da bu özgüvenle geri çekilmeyi değil de savunma derken saldırmayı da göze alırsa ? Ve karşısındaki de belalı, gözü karamış biri olursa? İyisi mi Run Lola Run misali Kaç Selim Kaç! taktiği dayatılmalı.


4 yorum:

Gülüşlerim Geldi dedi ki...

Merhaba,
Benim şahsi fikrim: Önce vur, sonra kaç Taktiğidir.

Deli Anne dedi ki...

Neden Olmasın:)

karmaşıksarmaşık dedi ki...

yine konu olarak bana cok hitap eden bir noktaya temas etmissin sekerim..
erkek cocuklarda farkli bir enerji var ,mutlaka gün icinde bosaltilmasi gereken...bu cocuklari evde kapali tutarsak felaketimiz olur ,aglariz ,aglatiriz...benim ecnebi komsularimdan gördügüm üzere ,ana okuluna kadar bütün cocuklari günde iki kere disari cikartiyorlar ...her türlü hava kosulunda hem de..aksam cocuklarin ortalama yatis saatini söylüyorum ..19.30...enerjisi disarda tüketilmis cocuk hem öyle garip yaratiklara sardirmiyor kafayi ,hem de siddet egilimi azaliyor...

benim oglusum da ,(hic tabanca almamamiza ragmen) ,bir su tabancasindan ,konusmaya baslamadan önce Dıkş Dıkş demeyi ögrenmisti...
su anda ikisi de yanima geldi...hemen iyi günner diliyom ben...

Deli Anne dedi ki...

Arkadaşım, ben de çok karmaşığım bu akşam gene. Buraya yazacağımı başka yerlere yazmışım, sil, toparla,bayaa dolanıyorum yorumlar arasında.

Ecnebilere hasedim çok benim de. Niye onlar bunca geniş ve biz niye böyle gerginiz? Ya hep ya hiç diyoruz sanırım. En azından ben öyle hissediyorum. Rahat edemeyecek miyim, o zaman gitmem. Ben de Rusya'da kaldığımda hayretler içinde kalıyordum. -20 derece, kar yağıyor, ama anneler görev gibi illa o bebeleri dışarıya çıkartıyor yarıms aatliğine. Hatta bir kadın vardı, işten gelirdi, hiç üsenmeden alırdı bebeğini, otururdu karın altına, yeter ki o bebek hava alsın. Biz de Selim küçükken doktora götürmüştük Moskova'da, uyumuyor diye, günde 2 kez dışarı çıkar demişti doktor. Haklılar da.

ahahha güle güle o halde... sen sağ ben selamet