23 Eylül 2010 Perşembe

Biricik Evlat

Her ebeveynin kendi çocuğu kendileri için biriciktir, eşsizdir, en kıymetlisidir. Her aklı başında ebeveyn bilir ki bu her bir anna-baba için geçerlidir. Ve gene her aklı başında ebeveyn bilir ki kim olursa olsun, insana kendi çocuğundan değerli değildir asla ve kat'a. Kendi çocuğu aslolandır insanın en evvela. Yeğenler, kuzenler, eş, dost çocukları vs. sonradan gelir. Her kim ki "Benim çocuğum her zaman, her yerde herkesin çocuğundan öndedir ve herkesçe daha çok sevilir, sevilmelidir!" saçmasına inanıyorsa gaflettedir, dalalettedir, şuursuzluğun dibindedir. Dilerim silkinir!

Selim benim kıymetlimdir, değerlimdir, canımdır, cananımdır. Benim için kimse onun dengi ya da benzeri değildir. Bir başkası Selim'den daha önemli değildir, bir başkası Selim'den daha çok sevilir değildir benim için, olamaz da.   Kerim'den başka... Ama yalnızca benim için, İlter için geçerlidir bu. Kimsenin benim çocuğumu, kendi çocuğundan fazla sevmesi gibi bir beklentim de mevcut değildir. Zira herkesin çocuğu kendine özeldir. Aksini söyleyen, "Başkasının çocuğunu da kendi çocuğum gibi seviyorum.", diyenler elbette ki samimi değildir.Ve benim için dikkate değer de değildir.

Çok sevdiğiniz birinin çocuğu ile sizin çocuğunuz kavgaya tutuşsa ilk kime cız eder içiniz? "A, yapma, etme çocuğum!" dersiniz, dengelemeye çalışırsınız içinizden hislerinizi ve kendinizi, hakkaniyetli olmaya gayret ederken gene de içiniz evladınıza titrer, değil mi? Çok açık bir haksızlık yapıyorsa kızarsınız elbette, iki tarafta eşit derecede haklı ise kendi çocuğunuza kayar ibreniz, haksızlığa uğramış ise tamamen kendi evladınızı kollamak istersiniz. Üstelik haklı ve hakkını arıyorsa ve açık bir şekilde karşıdaki çocuk şımarıklık, hasetlik, kıskançlık ya da haksızlık ediyorsa çok daha karmaşıklaşır durum. "Hadi leyn! çekil şurdan bakiim, ver şu oyuncağı da!" demek istersiniz, istersiniz de makul davranmak zorundasınızdır, malum annesiniz. Hem de çocuğum bana dayanmasın, kendini korumasını da bilsin istersiniz, çok da araya girmek istemezsiniz.

Selim sinsi değildir asla. Ne varsa dile döker, ne yaparsa ortada yapar. Kendisinden yaşça büyük biriyle de , yaşça küçük biriyle de kavgaya tutuşsa aklı başında davranılması beklenen hep Selim olur. Nedense hep böyledir bu, kanunmuşcasına herkesçe uygulanır. Başlarda İlter'le acemiliğimizden ve mahçubiyetimizden koruyup kollayamadık Selim'i yeterince. Anında müdahale edemedik. Bizim bu budalaca tavrımızdan cesaret aldı insanlar, kimbilir? Oysa şimdi görüyorum ki, başkaları evlatlarını korumak için aslan kesiliyorken biz pısırık kedi misali durmuşuz öylece. Aslan kesilen Selim'miş sadece. Cesur Yüreğim benim.

Klişe bir söz vardır hani; "Siz kendinize ne kadar değer verirseniz karşınızdakiler de size o derecede değer verir." Benim için havada kalan bu sözler ancak bu yaşımda yerli yerine oturdu. Bu sözü Selim'e uyarladığımda kavrayışa geçtim, somut bir şeyler canlandı gözümde. "Siz kendi çocuğunuza ne kadar kıymet verirseniz ve saygı duyarsanız, karşınızdakiler de o kadar saygı duyar, o kadar kıymet verir." Tecrübe ettim.  Şimdi  anlıyorum ki; başkalarının yanında dikkatli olmalıymış insan. Keşke evde de yapmasak ancak dışarda bilhassa çocuğa kızmamalı, hırpalamamalı. Çünkü insanlar aç köpekler misali pusuda bekliyor sanki. Siz çocuğunuza bağırdınız diyelim, hop, bir bakıyorsunuz ki etrafınızdakiler de hoyrat davranır olmuş çocuğunuza. Öyle ki anne, babanın yanında bile dikkatli olmalı. Çünkü benim gördüğüm İlter ne zaman benden kötü bir davranış görse, hiç esirgemeden uygulamaya başlıyor. Ne yapmalı, ne etmeli ama başkasının yanında makul davranmalı çocuğa. Kızmak şartsa ve engellenemeyen bir dürtü halinde ise de ölçüsünde ve saygıyla yapmalı, seviyesizleşmemeli! Aksi takdirde, aynı seviyesizliğin önce çocuğunuza ve sonra onun üzerinden size geri döndüğünü görür, çok üzülürsünüz. Bir de alışkanlık haline gelirse bu berbat durum, siz de çocuğunuz da kalıverirsiniz öylece, kıymetsiz. Üstelik karşınızdaki en sidikli insan bile olsa, havalara girip ezmeye kalkar sizi ve çocuğunuzu ki, en acısı da budur.

Hiddetimin sebebine gelince; Bir kaç gün önce çoluk çocuklu toplandık. Selim dört gözle bu buluşmayı bekliyordu. Kalabalığa görünce heyecandan ve sevincinden kendini kaybeden oğlum gene çığrından çıktı.  İnsanların hal hatır sormalarına "ha-hu-dıkş!" efektleri ve el kol hareketleri ile karşılık veriyor, kimseyi dinlemiyor ve nerden edindiği bilmediğim bir şekilde ortalığa tükürüyordu. Ben de kontrolümü kaybedip herkesin içinde çekiştirerek başka odalara çektim Selim'i ve arkadaşlarının yanında azarladım boyuna.  Bir ara Kerim'i uyutmak için başka odaya geçmiştim. O sıralarda Serkan ile kavgaya tutuştular, bağırış çağırış. Nasıl olsa birileri müdahale eder dedim ama büyük hata!!! Serkan'ın annesi, babası, ağbisi, kız kardeşi orada, Selim tek başına.. her zamanki gibi.. En son birbirlerine girdiler. Önce Serkan sonra bizimki vurdu. Derken Serkan delirdi -döveceğim  de döveceğim!- diye, bir diğer arkadaşım da tutmaya çalışıyor Serkan'ı.  Güçlüdür Serkan, Selim'den de 2 yaş büyüktür. Aile de gık-ını çıkarmıyor ve Serkan'ın bir an önce arkadaşımdan kurtulup Selim'i parçalamasını izlemek için can atıyorlardı adeta. Hatta öyle ki bir ara -bırakın çocuğu, tutmayın!- diyecek kadar şuurlarını kaybettiklerini işittim olduğum yerden. Selim'in o sıradaki pozisyonunu hayal ederken içim dağlanıyor. Orada tek başına, direniyor gene de. Ne anne var yanında, ne baba sırtını dayayabileceği. En son avazı çıktığı kadar bağırdı ve ben nihayet Kerim'i bırakıp bir kenara, Selim'i almaya gittim odaya. O da ağlayarak geldi yanıma sesimi duyunca. Anlatmak istiyor ama hıçkırıklara boğuluyordu. "Yanıma gel, gitme bir daha." diyebildim sadece. Hıçkırıklarla, anlatmaya uğraşıyordu: "Bana haksızlık yaptı anne Serkan, oyuncağımı aldı, kıracağım, dedi. Ben de istedim ondan, vermedi... " diye bölünerek anlatmaya çabalıyordu.. Olaya şahit olamamıştım, Selim'den dinleyince haklı görünüyordu, ama derdim onun haklılığı da değildi. Derdim yöntemdi. Serkan ailesinin biriciği, kıymetlisi, her söyleneni koşulsuz yerine getirileni olabilirdi ama göz ardı ettikleri şey, bu sadece ve sadece kendileri için geçerliydi. Benim için ya da bir başkası için geçerli değildi bu, olamazdı da. Serkan'ı ne kadar seversem seveyim, benim için aslolan kendi evladımdı elbette. Selim'e boyuna kızıyor olmamdan ve ona hoyratça davranmamdan aldıkları cesaretle böyle şuursuz davramışlardı belli ki. Oysa ben ne kadar kızarsam kızayım Selim'e bu başkalarının da aynı şeyleri yapabileceklerine göz yumacağım manasına gelmez. Şimdilik budalaca göz yummuş olsam bile... Senin çocuğun sana, benim çocuğum bana kıymetlidir. Senin çocuğun kral, benim ki sokak çöplüğü değildir!!


4 yorum:

Adsız dedi ki...

herkes şımartacaksa kendi şımartsın cocugunu ve sevsin,ben olsam orda kesinlikle serkana da bagırırdım,sessizkalmazdım sen neden 2 sine birden kızmadın anlamdım.ben 2kili kavgalarda hep ortak kızıyorum,arkadşımıda söylerdim acıkcası o cocuk,ama sen degilsin benimcocuguma bu şekilde davranamazsın derdim.gecen piknikte benimcocugumu eleştirdi birisi,yyakın arkadaşımız,terbiye edememişiiz gibibirlaf söyledi,gülerekdedimki,bizimterbiyelicocugumuz yok sizden görelimterbiyelicocukyetiştirmeyidedim.kızkardeşimbile söylediginde karışmayın siz kendinize terbiyelilerini yapın dedim.senin cocuga benim içimkoptu.benimfelsefem kızarsakta ceza da versek sadece benve baba yapabilir,bunun dışında hiç kimse cocuguma karışmamalı,benimannemhep bizi eleştirmelerine izin verirdi dışardaki insanlara deyil ama teyzelerime filan cocukken cok kızardım.teyzesi canını bile verecek kadar cok seviyor ama karışmamalı.kuralları ben korum,cevremdeyil.canımgecmiş olsun kan beynime sıcradı selime cok üzüldüm.sevgiyle mutlu kal.

Deli Anne dedi ki...

Sağol Selinka, sen de sevgiyle mutlu kal:)

anne kaleminden dedi ki...

ben de katılıyorum anne baba dışında hiçkimse kızmamalı... ve çok güzel bir tespit katılıyorum kesinlikle. 3.şahısların yanında çocuk ne yaparsa yapsın kesinlikle kontrolümüzü kaybetmeden müdehale etmeliyiz. selim i kucaklıyorum buradan...

Deli Anne dedi ki...

O günün üzüntüsüyle gecelerce uyku tutmadı. Selim'e de hep daha hassas yaklaştım. Bir iyi tarafı oldu benim için bu kötü deneyimin; keskin bir uyanıklığa geçtim. Artık Selim'i harcatmamak için duyularımı daha çok açık. Selamlar, sevgiler..