19 Haziran 2013 Çarşamba

Biz Selim’le ne yapıyoruz? Ev okullu muyuz, yoksa okulsuz muyuz?



Selim 3 aydan fazladır evde. Önceleri evde birşeyler öğretiyordum, özellikle 2. sınıfa geçmesi için toplama, çıkarma bilmesi gerek dediklerinden ittire kaktıra da olsa yaptırıyordum. Birgün zorlamanın tiksinçliğini farkettim ve anında öğretmeyi kestim. Bu şekilde oğlumun özüne (her çocukta olduğu gibi) yerleştirilmiş olan öğrenme güdüsünü mahvetmekten korktum. Ve dahası matematikten de nefret edebilirdi. Bu noktadan sonra aylarca hiçbirşeye bakmadık. Tamamen serbest bıraktım. Sadece kitap okuyorduk. Bazen o kendi başına okuyordu, ağır aksak ama kendi istediği için yapıyordu. Bazen yazıyordu, bazen de sadece anlatıyordu.


.
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (7)
Kerim’e gece masallarını anlatırken…
.
Türkiye tatilinden önce harika bir ritim yakalamıştık. Selim’in görebileceği yerlere sadece malzemeleri koyuyor ve geri çekiliyordum. (Bu şekilde Waldorf- Steiner sistemine yatkın mı onu da gözlemleme imkanı buluyordum) Mesela yün iplerimi, mesela dikiş setimi… Birgün çadırını kesmek istedi, kesti, ardından geri dikeyim dedi, dikti. O gün Selim’in keyfine diyecek yoktu, o kadar çok şükredip, o kadar çok teşekkür etti ki. Yüzüne o ışıl gülümsemesi geri gelmişti. Bu kadar basit birşeyin onu bunca mutlu etmesi inanılır gibi değildi. Yaşadığı serbestliğin keyfi miydi, yoksa dikebilmenin mi bilemedim ama her neyse hepimize iyi geldi.
.
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (4)
Dikmeyi henüz öğrenmişken…
.
Bir başka gün keçeleri kesti, biçti, dikti. Bazen günlerce resim yaptı, bazen beraber kek, ekmek yaptık. Bazen ekmek hamuru yaptık, oklavayla şekillendirdiler ve kızarttık. (Tabii bu yaptıklarımızın bana dönüşü hiç iyi olmadı, gene 100 kiloya gidiyorum:() Bu sırada Waldorf-Steiner yoklamalarım ve gözlemlerim devam ediyordu ve gördüğüm kadarıyla Selim bu okullarda yapılan birçok eylemden içtenlikle keyif alıyordu. Bu ipuçları ile birlikte Waldorf Okuluna gitmesi yönündeki fikir zihnimde daha da berraklaşıyordu.
.
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (6)
Eh, artık dikişi ilerletmişken…
.
Bu şekilde 1,5 ay kadar bir süre geçti ve kanaat getirdik ki, Selim Waldorf Sistemi ile mutlu olur. Hatta buradaki pedagog ve psikologlar da bunu salık verdi. Özellikle hasar görmüş özgüveninin tamiri için, o okulun sıkıntısından sonra rahatlaması ve kendini iyi hissetmesi için, bir nevi terapi gibi, hem de anaokulu gibi en azından bir süre oraya gitmesinin uygun olacağını söylediler. Türkiye’deki psikolog ve kendi doktorumuz da aynı şeyi söyledi. Özellikle Selim’in doktoru: esasında her çocuğun böyle bir sisteme ihtiyacı olduğunu ve Selim içinse elbette bunun çok iyi birşey olacağını, akademik açıdan da endişe duymamamızı zira bu tip çocukların illa ki başarılı olacağını söylemişti. Hele ki rahatlamış ve özgüvenli iseler dedi.
.
Bizim unschooling halimiz delianne
Ve bu vesileyle Kerim de dikişle tanışmışken… Bir de oyunlar elbette… 2 gün boyunca sayısız oyun kuruldu bu evde
.
Bilenler bilir tam işlem tamam, okula yazdıralım derken okulun önceki gün yanmış olduğunu öğrendik. Bu sırada 3. sömestr tatili başladı ve Türkiye’ye gittik. Oradayken öğrendik ki, yeni bina bulunmuş, sevindik. Döndüğümüzde okul yeni yere taşınmıştı, Selim için öngörüşmeler yapıldı. Bir haftayı buldu bu süre, ardından kabul edildi bilgisi geldi ve Selim okula gitti. Ancak sadece bir hafta. Zira yeni okulun problemleri vardı en başta da yangın sistemi kanunlara uygun değil dendi ve bina sahibiyle anlaşamadıklarından okul yeniden mecburi tatile girdi. Yani Selim gene evde şimdi.
.
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (3)
Evi temizlerken…
.
Türkiye tatilinden sonra, okul mevzusunun yeniden sarpa sarması sanırım enerjimi düşürdü ve evdeki önceki ritim fena halde bozuldu. Şimdi yeniden tutturmaya çalışıyorum. Zorlanıyorum. Evet dikiş, boyama, kitap okuma, beraber kek, ekmek yapma, hamurlar, geziler, parklar, bahçe, müzeler, dev akvaryumlar, botanik bahçeleri, hayvanat bahçeleri, kırlar, parklar, kütüphane, oyunlar, mahallede kavgalı da olsa arkadaşlar var lakin bir kalemde yazılan bu şeyler sonlu şeyler ve bitimlerinde Selim’i oyalamak kolay olmuyor. Biten herşeyin arkasından hemen sıkılan bu çocuğun bulduğu ilk kurbana sardırması an meselesi. O kurban da tabii ki Kerim oluyor. Dolayısıyla evde gene kaos var. Özellikle kardeş debelenmesi, kavgalar, kavga olmasa bile boğuşmalar pek fena. Düzenli dışarı aktivitesi gerek, haftada birgün gittiği spor dersi var ama Selim’in ihtiyacı yanında bu devede kulak kalıyor, yüzmeye gitmesi gerek, hem çok seviyor hem de terapi görevi görüyor, ama en fazla haftada bir kez gidebiliyor vesaire… İşte böyle!
.
derin delianne
.
.
Ben bizim halimize bir tanımlama getiremiyorum; Homeschooling de, Unschooling de diyemiyorum, bize en yakın tabir, Growing Without Schooling olabilir ancak.. Yani okulsuz yetişmek, öylesine, gelişine, Allah ne verdiyse… Selim için de sık başa gelen birşey bu zaten… Ya da RandomSchooling…
.
photo (9)
.
Ama yürekten hissettiğim ve inandığım birşey varsa o da; daha önce haklarında yazmaya çalıştığım Unschooling & Homeschooling sistemlerinin hakiki olarak uygulandığı takdirde harika olacakları yönünde. Bizimkisi geçici bir durum benim gözümde ama bazen diyorum ki keşke öyle bir anne olsaydım ki aslanlar gibi bu işi sırtlansaydım. Bazen iyi giden günlerde kaptırıyorum; yaparım ben bu işi, ne var ki diyorum, bazen de tepetaklak oluyor ve deliriyorum. Herşeyden önce Selim gibi kıpır kıpır kaynayan, bir saniyelik boşlukta sıkıntıdan patlayan bir çocuğa yetemiyorum, yetsem bile kendime dair hiçbirşey yapamıyorum, ki bence ben bu kadar fedakar bir anne değilim, zaman zaman sadece kendime yönelirim, böyle bir gün iki gün gitsem de sonunda deliririm, bir de Kerim var, onunla da ilgilenmek gerek, dahası bazen Selim’in yalnız kalması, bazen Kerim’in yalnız kalması gerek vesaire…
.
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (8)
Örümcek ağı
.
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (5)
Canım Mina’cığımın Türkiye’den gönderdiği deneyler kitabından yaptığı. Ve sonuç; dünyada ne güzel şeyler var anne; bu kitabı bana gönderen anne ve oğlu, bu deney ve deneyin sonucu, patlama çok güzel… Teşekkür ederim Allah’ım.. diyen çocuk:)
.
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (1)
Meşhur hamur kızartmalarımız. Görüldüğü gibi işin içinde Selim varsa hamur da ya böcekli olur, ya örümcekli:) İşin ilginci bana sevimli geliyor tüm bunlar iyi mi…
.
Homeschooling malzememiz keçe; delianne
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (9)
Tamamen kendi dizaynım dediği el boyama feneri.
.
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (10)
En sevdiği şeyler; jeller, jöleler, yapışkan sıvılar olunca annenin ona aldığı hediye de jele dönüşen malzeme oluyor. Sayısız teşekkür etti bunun için, e almaya değer değil mi:)
.
Homeschooling Unschooling noschooling etc delianne (2)

Ve sıkıntıdan patlamanın ardından ortaya bu şaheseri çıkarmışken! Ah, erkek çocukları ne çok seviyorlar muzırlığı…
.

Daha önce de yazmıştım hani, sanki bir yol var, bizim için en doğru ve en emin yol… Ve biz bu yoldan sapıyoruz boyuna. Hani hayvanlarda olur ya, anne yavrusunu doğru yola getirmek için dürter ve yavru o ittirme hamlesiyle hizaya geçer, biraz sonra yavru gene dalgınlıkla yoldan çıkar, gene anne dürter… Dürtme dürtülene ilk etapta sevimsiz gelebilir ama dürtenin dürtmesi şefkatindendir ve dürtülenin kesinlikle iyiliğinedir, işte tam öyle hissediyorum. Sadece sanki henüz o yolu göremiyorum, belki de içindeyim bilmiyorum ve hala sapmaya meylediyorum. Bunca açık işaret varken üstelik…
.
Edinburgh Castle delianne
.
Geçenlerde Asena arkadaşım bana bir film karesi göndermişti, tam da böylesi birşey; çok hoş ve çok etkili;
.
Belki, belki de değil!

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Hiç yorum yok: